écht betekenisvol voor elk kind!

Begeleiding en ondersteuning

Voor ieder kind passend onderwijs

Begeleiding en ondersteuning

Op School JUUL doen we er alles aan om ieder kind onderwijs te bieden dat past bij zijn of haar mogelijkheden en behoeften. Soms heeft een kind extra hulp nodig. Dat noemen we ondersteuning. Ondersteuning kan van alles zijn: extra uitleg, een aangepast lesprogramma, hulp bij gedrag of begeleiding door een specialist. Wat er ook nodig is: we kijken samen wat het kind nodig heeft om te groeien.

Passend en inclusief onderwijs: wat betekent dat?

Passend onderwijs betekent dat wij goed onderwijs bieden aan ieder kind, ook als dat kind extra hulp nodig heeft. Soms lukt dat met een klein beetje extra aandacht. Soms is er meer nodig. Wij bieden ondersteuning binnen de school, maar schakelen ook hulp in van buitenaf als dat nodig is.

Inclusief onderwijs gaat nog een stap verder. Dat betekent dat we uitgaan van verschillen tussen kinderen en dat we ons onderwijs daarop inrichten. Kinderen leren en ontwikkelen zich samen, binnen dezelfde school. Wij vinden dat elk kind erbij hoort en de kans moet krijgen zich te ontwikkelen in een veilige, vertrouwde omgeving – bij voorkeur dicht bij huis.

Handelingsgericht werken

Op School JUUL vinden we het belangrijk dat ieder kind tot zijn recht komt. Daarom stemmen we ons onderwijs zoveel mogelijk af op wat elk kind nodig heeft. We doen dit op een doordachte manier: handelingsgericht werken (HGW). Deze aanpak helpt ons om goed te kijken, samen te werken met ouders en gericht te handelen. 

Wat is handelingsgericht werken?
Handelingsgericht werken (HGW) is een manier van werken waarbij we steeds dezelfde logische stappen volgen:

  1. Kijken naar het kind én de situatie.
  2. Begrijpen wat er nodig is.
  3. Samen met ouders plannen maken.
  4. Handelen en evalueren.


We stellen de onderwijsbehoeften van het kind centraal: Wat heeft uw kind nodig om te kunnen leren en zich prettig te voelen op school? Die vraag staat steeds centraal in ons denken en doen.

Acht uitgangspunten van HGW op JUUL
Binnen School JUUL hanteren we acht duidelijke uitgangspunten voor handelingsgericht werken:

  1. Onderwijsbehoeften centraal: Wat werkt voor uw kind?
  2. Doelgericht werken: We stellen haalbare doelen op.
  3. Afstemming en wisselwerking: We kijken naar de invloed van kind, leerkracht en omgeving op elkaar.
  4. Samenwerking met ouders: Ouders kennen hun kind het best en denken mee.
  5. Positieve benadering: We kijken naar wat wél lukt en bouwen daarop voort.
  6. Systematisch werken: We volgen een vaste cyclus van observeren, plannen, uitvoeren en evalueren.
  7. Professionele verantwoordelijkheid: De leerkracht maakt écht het verschil.

Samen leren en ontwikkelen: Kind, ouders en school vormen samen een lerend team.

Leerlingen en ouders praten mee

Leerlingen praten mee
Leerlingen hebben recht op inspraak in hun eigen ondersteuning (hoorrecht). Wanneer we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen, vragen we ook aan het kind: “Wat vind jij belangrijk? Wat helpt jou op school?” Hun mening nemen we mee in het plan. Zo zorgen we ervoor dat ondersteuning echt aansluit bij wat het kind nodig heeft én ervaart.

Daarnaast organiseren we jaarlijks een leerlingenpanel waarin we met de leerlingen bespreken wat zij vinden van de ondersteuning die ze krijgen op school. Zo leren we samen met de kinderen hoe wij als school de ondersteuning het beste kunnen vormgeven. 

Samen met ouders
Ouders zijn onze partners. Samen zorgen we voor een goed ontwikkeltraject voor ieder kind. We waarderen de inbreng van ouders en vinden het belangrijk dat zij zich gehoord voelen. Heeft u vragen over de ondersteuning op school of maakt u zich ergens zorgen over? Bespreek het met de leerkracht of de intern begeleider. We denken graag met u mee.

Een uitgebreidere beschrijving van onze leerlingenzorg kunt u lezen in onze Schoolgids.