écht betekenisvol voor elk kind!

Unitonderwijs

Van en met elkaar leren

Wij werken in units

Op School JUUL werken we met unitonderwijs. In plaats van vaste klaslokalen met één leerkracht, leren kinderen in units: grotere leergroepen waarin meerdere professionals samenwerken. Binnen een unit zijn verschillende werkplekken ingericht, zoals instructieplekken, samenwerkingsplekken en stilteplekken. Kinderen leren zo op de plek en manier die bij hen past.

Onze inrichting sluit aan bij deze manier van werken. In ons nieuwe schoolgebouw is gekozen voor afwisselend meubilair en een indeling die het unitonderwijs optimaal ondersteunt.

Naarmate kinderen ouder worden (of er klaar voor zijn), krijgen ze meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Ze leren reflecteren op hun werk en maken keuzes in wat en hoe ze leren. Tijdens portfoliogesprekken en dagafsluitingen bespreken zij met hun leerkracht hun leerervaringen. Zo groeien zij in zelfstandigheid en motivatie.

Elke unit wordt begeleid door een team van leerkrachten en onderwijsassistenten. Door deze samenwerking kunnen we gericht instructie geven, onderwijs op maat geven en de kwaliteit van ons onderwijs versterken. Kinderen krijgen instructie van verschillende leerkrachten; dit is voor hen heel vanzelfsprekend.

We starten en eindigen de dag in de basisgroep, bij de eigen leerkracht. Hier is ruimte voor geborgenheid, groepsvorming en vakken zoals godsdienst en sociaal-emotionele ontwikkeling.

De dag op School JUUL

Een aantal groepen vormen samen een unit. De instructielokalen staan in verbinding met elkaar en kunnen door schuifwanden apart en samen functioneren met de unit. Als alle schuifwanden opstaan, vormt zich één grote werk- en leerruimte waar kinderen elkaar ontmoeten en samen leren. 

Alle kinderen kennen alle leerkrachten en alle leerkrachten kennen alle kinderen. 

De dag is verdeeld in drie hoofdblokken:

Taal

Rekenen

Wereldoriëntatie

Binnen deze blokken bieden we onderwijs op maat: in kleine groepjes, begeleid of zelfstandig. Ook kinderen die sneller of op een ander niveau werken, krijgen een passend aanbod.

Onze school bestaat dit jaar uit drie units:

Unit 1-2-3-4

Unit 4-5

Unit 7-8

De indeling stemmen we jaarlijks af op het aantal leerlingen en de onderwijsbehoeften.

Open inloop 
Elke ochtend hebben we in groep1-4 een open inloop van een kwartier. Ouders mogen mee de klas in om even samen met hun kind te werken. Op de tafel ligt iets klaar voor u en uw kind.

Instructies
Elke dag zijn er meerdere instructiemomenten. De leerlingen worden ingedeeld op instructieniveau en volgen de instructie op hun eigen niveau. Dit kan per vak verschillen. Zo maken wij passend onderwijs mogelijk. Dagelijkse observaties zorgen ervoor dat een kind niet vast kan komen te zitten in een bepaald instructieniveau. We dagen kinderen uit en hebben vertrouwen in hun leren. 

Naast deze instructies zijn er elke dag ook instructiemomenten in kleinere groepjes. In deze groepjes leggen de leerkrachten de leerstof nog een keer uit en oefenen ze samen met de leerlingen. Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben om tot leren te komen, vormen ook een eigen instructiekring.

Leerproces
We streven naar goede onderwijsresultaten. Taal, lezen en rekenen zijn belangrijke basisvakken. Het moet voor het kind helder zijn wat en waarom hij/zij aan het leren is. De leerdoelen van de lessen worden daarom met de kinderen besproken.

Reflectie
Op School JUUL leert het kind nadenken over zijn manier van werken en leren. Ook leert het verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen werk. Aan het einde van de dag en tijdens de portfoliogesprekken bespreken de kinderen met de leerkracht wat ze hebben geleerd en hoe dat is gegaan. Hierdoor wordt het kind mede verantwoordelijk voor het leerproces. Dit verhoogt de motivatie en autonomie.